Bagaimana pekerja luar pantai (Offshore) yang sakit dirawat ??

Oleh Yaseer Fikri


Assalamualaikum semua,

MALAYSIA merupakan antara negara pengeluar hasil petroleum yang dikenali di Asia Tenggara terutamanya, bahkan di dunia. Kita tentu sekali kenal dengan nama-nama seperti PETRONAS ( Produk negara), SHELL, EXXON dan banyak lagi syarikat-syarikat minyak yang beroperasi di tanah air. Mereka adalah operator pengeluar minyak yang masih aktif meskipun di dalam kebejatan ekonomi dunia dan penurunan harga minyak mentah yang secara tidak langsung mempengaruhi turun naik industri ini.
                Jika kita telusuri di sepanjang pesisir pantai Terengganu, Kelantan, Sabah dan Sarawak, terdapat beberapa pelantar minyak yang berada berhampiran dengan daratan dan tidak kurang pula yang berada betul-betul jauh di tengah lautan. Kesemua pelantar minyak yang masih beroperasi ini tentu sekali mempunyai pekerja-pekerja yang tinggal di dalamnya. Adakalanya, mereka terpaksa berjauhan daripada keluarga untuk tempoh sebulan dan ada juga yang hanya seminggu dua sebelum balik semula bersama keluarga tercinta.
               
Remote platform (pelantar)


 Pernahkah kita terfikir, terutama sekali pembaca yang belum berpeluang untuk bekerja di pelantar-pelantar minyak, bagaimanakah pekerja-pekerja ini mendapatkan rawatan perubatan jika mereka jatuh sakit atau lebih parah lagi jika terlibat dengan kemalangan sewaktu bekerja ?
                Kebiasaannya, pelantar-pelantar minyak mempunyai fasiliti yang mencukupi bagi menampung jumlah anak kapal atau krew yang bekerja pada satu-satu masa. Fasiliti ini adalah merangkumi kemudahan perubatan yang bertujuan untuk memberikan rawatan awal, rawatan kecemasan dan juga kosultasi kesihatan bagi pekerja luar pantai.
                Di pelantar, satu bilik akan disediakan dan dijadikan sebagai bilik rawatan. Sesetengah lokasi menggelarnya sebagai hospital/klinik dan tidak kurang juga rakan- rakan setugas yang memanggilnya Sick Bay.  Saiz fasiliti ini adalah bergantung kepada jumlah tampungan pekerja pada satu masa atau dikenali sebagai Personnel On-board serta susun atur pelantar itu sendiri.
Di sepanjang pengalaman saya bertugas sebagai anggota kesihatan di offshore, saiz bilik rawatan di pelantar kekal adalah lebih kecil berbanding di rig-rig penggerudian. Salah satu faktornya adalah jumlah maksimum krew on-board dan juga saiz struktur rig yang lebih besar dan luas.



Tender Barge Rig

Di samping itu, sekurang-kurangnya seorang Medik akan diletakkan bagi menjaga jumlah krew yang boleh mencecah sehingga 150 orang pada satu-satu masa. Medik inilah yang akan berperanan sebagai doktor, Jururawat atau Medical Assistant di laut dan memberikan rawatan kepada krew yang sakit. Medik yang bertugas di Sick Bay akan bekerja daripada seawal jam 6 pagi sehinggalah jam 6 petang. Sesudah waktu bekerja biasa itu, Medik akan bersiap-siaga untuk kes-kes kecemasan yang melibatkan perubatan. Ini menunjukkan tugas seorang Medik ini tidak hanya tertakluk kepada jam kerja normal, namun bertugas untuk tempoh 24 jam selama sebulan atau barangkali dua minggu. Selepas tempoh di laut tamat, beliau akan digantikan oleh back to back yang juga akan menjalankan tugas yang sama.

Sepertimana syarikat-syarikat pembekal perkihidmatan untuk operasi penggerudian contohnya, Medik juga dibekalkan oleh syarikat-syarikat tertentu yang hanya memberikan khidmat perubatan dan kesihatan. Antara syarikat-syarikat yang ada di Malaysia adalah seperti InternationalSOS (M), Bayam, BOSH dan tidak kurang juga Medik yang dilantik terus oleh syarikat-syarikat pengendali operasi. Dalam pada itu, terdapat beberapa Medik yang menjadi freelancer untuk rig atau pelantar tertentu.
Sewaktu Crew Change (Mau Balik)



Bagi membekalkan perkhidmatan kesihatan dan perubatan yang berkesan,terutama sekali ketika berlakunya kemalangan, peralatan bantuan perubatan adalah begitu dititikberatkan. Untuk pengetahuan, fasiliti perubatan di lautan mempunyai sistem dan peralatan yang mencukupi. Mungkin tidak selengkap hospital-hospital di darat, namun kemudahan dan peralatan yang ada sudah cukup untuk membantu Medik mengendalikan tugas-tugas di laut bersendirian. Sesetengah Sick Bay di laut juga mempunyai katil pesakit yang mencukupi. Mesin Defibrilator juga disediakan bagi keadaan jantung kritikal. Begitu juga dengan ubat-ubatan kecemasan dan juga bekalan tong Oksigen, sentiasa di dalam keadaan rapi dan terjaga.

Bagi kes-kes kritikal yang memerlukan rawatan lanjut di hospital, Medik akan menguruskan prosedur penghantaran pesakit dari luar pantai ke hospital-hospital berdekatan di darat. Kebiasaannya, proses ini akan dilakukan menggunakan Helikopter atau dikenali sebagai MEDEVAC (Medical Evacuation). Medik akan mendapatkan khidmat nasihat daripada doktor yang berada di darat (Coordinating Doctor) sebelum keputusan MEDEVAC di buat. Ini kerana, prosedur ini bukan sahaja berisiko tinggi, bahkan mampu menelan belanja yang besar.

Bagi kes-kes ringan, ia akan dirawat di pelantar dengan kosultasi yang dilakukan oleh Medik bertugas dan preskripsi ubatan yang dibenarkan oleh polisi sesebuah syarikat. Walaupun begitu, krew yang tidak sihat adalah teramat kurang jika dibandingkan dengan klinik atau hospital-hospital di darat. Salah-satu faktor utama adalah, krew mestilah dipastikan sihat sebelum menaiki pelantar untuk bekerja. Pendek kata, jika tidak sihat atau mempunyai penyakit berjangkit, pekerja tidak akan dibenarkan untuk menaiki helikopter atau bot dan bekerja di pelantar sebelum mereka disahkan sihat/sembuh oleh doktor di hospital yang dilantik.

Salah satu Sick Bay di laut 

Sick Bay di laut
Kesimpulannya, kepada yang berminat untuk bekerja di industri minyak dan gas ini, janganlah khuatir tentang khidmat kesihatan kerana kesemuanya adalah dijaga dan yang paling penting percuma. Hanya syarikat yang melantik perlu membayar perkhidmatan ini. Medik merupakan satu jawatan yang begitu penting di pelantar. Polisi syarikat pengendali operasi minyak meletakkan syarat supaya setiap pelantar operasi mestilah mempunyai sekurangnya seorang Medik sebelum operasi boleh diteruskan. Tanpa Medik, operasi akan digantung sementara. Perkara ini dilakukan adalah kerana ia berkait rapat dengan undang-undang keselamatan pekerjaan yang cukup ketat di industri minyak dan gas.  
Di entry yang akan datang, saya akan kongsikan bagaiman pekerja luar pantai menyambut Aidilfitri sepertimana yang saya lalui pada tahun 2016 lalu, InshaAllah.



Comments

  1. Salam. Sya nak tnya adakah utk menjadi medik di pelantar perlu mengambil kursus niosh seperti pekerja pekerja offshore yg lain? Dan bagaimana utk menjadi pekerja medik di pelantar minyak?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts